2016. december 14., szerda

Inkább könyv TAG

Sziasztok! :)

Megérkezett a tél, havazik, az északi ablakomon keresztül egyre kevesebb fény szűrődik be egész nap (így készítsek normális minőségű fotókat), és legszívesebben téli álmot szenvednék - nagyon rosszul alszok az elmúlt pár napban úgy 4 óra a rekord egy huzamban, amúgy meg forgolódok csak, pedig most nem kéne tanulnom se, időben fekszek le (magamhoz képest, szóval éjfél körül általában, az nálam korán van...éés épp ez a nem kéne tanulnia baj: amiket elértem jegyeket és aláírásokat azokat se írták be a tanárok, a vizsgákról alig van hír, és az e-mailjeimre se kapok választ senkitől...bosszantó). Kisszaros is hibernálta már magát - rendesen aggódok érte, ma ült...ez a nyúl nem szokott ülni, futkos, ugrál, rág, de nem ül egy helyben és bambul ki a fejéből két percig...Szóval megérkezett a tél...és ideért tavasz előtt...ha még a hó is megmaradna, ahelyett, hogy elolvad és ráfagy az útra, akkor tuti nem hagynám el a házat tavaszig akkor "igazi", szép Karácsonyunk lehetne...:)

A mai posztban pedig ismét egy TAG lesz, mert néha ilyen is kell, és mert most könyvekről szívesebben írok, mint rúzsokról (egyik nap "összevesztem" egy RIMMEL rúzzsal, szóval elvette a kedvemet a bejegyzés megírásától, majd jövőre foglalkozok vele, addig most látni se akarom). Illetve van még egy könyves TAG elfekvőben, de sajnos a könyveim el vannak dobozolva még, és ahhoz szeretnék majd képeket készíteni, szóval csak kidobozolás után fogom megosztani...:)
Szóval ismét Tipegő Zombi blogjáról vettem kölcsön a kérdéseket, és ismét szeretnék némileg hivatkozni Dóri válaszaira is, ugyanis ismét nem válaszoltam a bejegyzése alatt semmire...
Igazán "jó" hozzászóló vagyok egyébként, szörnyen tartalmas megjegyzésekkel bővítem a blog életét: odaírom a poszt alá, hogy lenyúltam a kérdéseket, aztán jövök (bejegyzést írni)...xD

Melyiket olvasnád inkább: csak trilógiákat vagy csak önálló könyveket?
A trilógiákkal szembeni ellenszenvemet már az előző bejegyzésben kifejtettem, szóval utóbbit...Ha rossz egy könyv, vége, ahogy vége a könyvnek, ha rossz egy trilógia ELSŐ RÉSZE...akkor végig fogom a másik két rossz részt is olvasni, mert nem hagyok félbe sorozatokat...
Ezenkívül továbbra is tartom magam ahhoz, hogy amennyi helyet a történet megkíván, annyit kell neki adni! :)

Kitől olvasnál inkább: csak nőktől vagy csak férfiaktól?
Ismét utóbbi...Igazából egy szörnyen problémás kérdés szerintem, hogy az irodalom "férfi szakma-e", ez már felmerült a huszadik századi irodalomnál - vagyis bennem, nem tudom, hogy más is gondolkodik-e ilyesmin. És alapjáraton azt mondanám, hogy nem férfi szakma, hisz rengeteg remek írónő ÉS költőnő is volt és van...DE...az összes kedvenc íróm, költőm férfi. Egyszerűen olyan műfajokat kedvelek, amikben férfiak tevénykednek inkább. Illetve itt van a Harry Potter probléma...az írónőnek azért kellett "titkolnia" a nevét, mert ha kiderül, hogy nő nem lett volna ennyire sikeres...szóval a szexizmus igen is jelen van az irodalomban, még a "mai világban" is, ami rossz, és talán az ilyen jellegű kérdések - vagy az, hogy egy ilyen témát komolyan és hosszan lehet tárgyalni - még inkább mélyítik ezt a női-férfi ellentétet...Amit a huszadik század első felében megmagyarázhatunk a korlátozott női jogokkal, de itt a fene nagy "liberalizmusban" nem igazán értem, hogy miért lehet még probléma mindig. (Vagyis de, értem, továbbra sincs teljes egyenjogúság, se munkahelyen, se sehol, de ezt az irodalomra - aminek a szórakoztatás is a célja - minek kivetíteni?)
Továbbá valamiért a "modern" női írók nagy része előszeretettel ír ifjúsági regényeket, és a modern ifjúsági regényektől többnyire rosszul vagyok - régen Szabó Magda írt például ifjúsági regényeket, és ő is nő, és meggyőződésem, hogy azok még jóval több értéket közvetítettek, mint a modern vámpír-vérfarkas-angyal-amőba történetek...illetve az is meggyőződésem, hogy Szabó Magda - stílusilag - sokkal jobb írónő volt, mint ma élő írónőink...lehet utálni, de a kortárs irodalmat én személy szerint bukásként élem meg, és nem tudok (és talán nem is akarok) elszakadni az előző század irodalmától...Persze vannak még most is jó írók és írónők, viszont az arányokat tekintve az egy jobb korszak volt...

Hol vásárolnál inkább: könyvesbolt vagy online?
Pofátlan módon le fogom nyúlni a saját válaszomat, ugyanis az előző bejegyzés óta még mindig az online vásárlást tartom kényelmesebbnek és praktikusabbnak:
"Én vagyok az a perverz, aki bemegy a könyvesboltba, nézelődni, de nem vesz semmit, hazajön, megrendeli és elmegy a könyvesboltba átvenni, mert nem akar postaköltséget fizetni...Rengeteg előnye van az online vásárlásnak, sok akció csak itt érhető el, időt spórolunk, a rendes boltban gyakran nincs, ami nekünk kéne (az utóbbi időkben rengeteget antikváriumozok, és a mi belvárosi kis üzletünkben bizony semmi nincs - és több mint háromnegyed óra alatt jutok be oda), szóval sokkal kényelmesebb rendelni, és gazdaságosabb is, nem is emlékszem mikor vettem utoljára könyvet rendes boltban...Vagyis átvenni bejárok a kijelölt helyekre, de azt tudom úgy szervezni, hogy beleférjen, és biztosan megkapom, amit akartam, illetve nagyon gyakran apa is közel dolgozik az átvevő helyekhez, és akkor vele el tudom hozatni a nevemre rendelt könyveket - egy könyvesboltba nem tudnám beküldeni időhiányosan, hogy vegyen nekem valamit..."

Melyiket választanád inkább: az összes könyvből film vagy sorozat?
Még mindig inkább filmpárti vagyok, a sorozatok nem kötnek le.

Mennyit olvasnál inkább: 5 oldalt naponta, vagy 5 könyvet hetente?
És mielőtt érdemben válaszolnék nyavalygásaim a könyves kihívásra: valakik eszik a könyveket...Megadják, hogy 150 könyvet elolvasnak egy év alatt, és elolvassák...ENNEK semmi értelme nincsen szerintem se (Dóri válasza is hasonló volt)...gépként át tudnék futni akárhány könyvön én is, de mi lesz a történettel? A karakterekkel? Az atmoszférával? Az üzenettel? Egy könyvnek IDŐ kell, le kell ülepedni, ha csak átfutsz mindenen, női magazint is olvashatnál, mert nagyjából ugyanannyira felszínes ismereteket szerezhetnél...(És most fognak szétszedni a női magazin előfizetők. Ez a bejegyzés jobban belegondolva elég offenzív lesz...xD)
Szóval ha mindenképp választanom kell, inkább a napi öt oldal...amúgy is vannak oldalak, amiket szeretek jobban megrágni, így legalább lenne időm rá, és nem sürgetne senki, hogy még el kell olvasnom négy másik könyvet is...:D

Mi lennél inkább: kritikus vagy író?
Kritikus...egyébként a kritikus is ír - a kritikák nem csak úgy szállingóznak, hogy ez rossz volt, az jó volt, hogy miért azt olvasd el és meg tudod, hanem általában gondosan fel vannak építve az érvek vagy ellenérvek egy-egy történet mellett...Bár az esetek nagy részében nagyon nem értek egyet a kritikusokkal se (igen, szoktam kritikákat olvasni), de nagyon szeretek boncolgatni és nagyon érdekel az esztétika, ami lehet "kritikusként" hasznomra válna...egy kis háttértudás sose árt.

Mit tennél inkább: újra és újra elolvasnád a kedvenc 20 könyvedet vagy mindig ezidáig el nem olvasott könyveket kéne bújnod? 
(Röviden: mindig csak kedvenc 20 könyv, vagy mindig csak újak - és én még azt hittem, én fogalmazok bonyolultan...)
Valószínűleg az újakat választanám...én nagyon szeretek újraolvasni is, de alapjáraton sokkal többet kaphatok az új könyvekből, mint a régiekből, és én többnyire azért olvasok, hogy valami újat kaphassak...És akármennyire kedvelem a kedvenc könyveimet, idővel biztosan rájuk unnék, zavarna, hogy nem kapok semmi újat - három-négyszer belefér egy-egy könyv, mert annyiból még mindig tudok újabb részleteket észrevenni és kiemelni, de az élet túl rövid ahhoz, hogy leragadjak ugyanannál a húsz könyvnél...és túl hosszú ahhoz, hogy kitartson annak a húsz könyvnek a "tanítása"...

Mi lennél inkább: könyvtáros vagy könyvesbolti eladó?
Apró info rólam - amiről nem feltétlen volt sokszor szó a blogon: eredetileg jelentkeztem informatikus könyvtáros képzésre, de aztán rájöttem, hogy a szabad bölcsészeten (a filozófiában) fogom tudni megtalálni magam, így letettem róla...Egyébként továbbra is nagyon szívesen lennék könyvtáros, és igazából látok rá még mindig esélyt, hogy az legyek...vagyis...egyrészt szívesen elvégezném még az informatikus könyvtárost is, másrészt nem hiszem, hogy a diplomám minimális továbbképzéssel nem lesz használható könyvtárosságra...Egyébként könyvtárba azok az emberek mennek, akiket tényleg érdekel valami - nem lézengenének online áldozatukra leső aberráltak, mint amilyen én is szoktam lenni a könyvesboltokban xD - tudnék segíteni az embereknek, és nagyon szívesen beszélek könyvekről - könyvtárakban a túl "modern" irodalmi művek se fenyegetnek még annyira...Az esetek nagy részében meg csendben ülhetek egy csomó könyv között, illetve nagyon szeretek könyveket pakolászni, rendezgetni, keresgélni is, szóval szívesen lennék könyvtáros...
Másrészt...ha valaki tud Miskolcon könyvesbolti diákmelót eladóként, nagyon szívesen mennék oda is - nem teljes állásba - ugyanis gyakorlatilag ott is embereket kell eligazítanom könyvek közt, szóval gyakorlatilag ugyanaz a kettő...Bár valószínűleg ha "kötelező olvasmányokat" kell eladnom sokkal hatékonyabb tudnék lenni, mintha anyuka bejönne a 12 éves lányának szülinapra "menő" könyvet keresni...nagyon nem vagyok képben az ifjúsági irodalommal, így szerintem nem tudnék helytállni abban a munkakörben - kivéve, ha a kislány szereti a klasszikus irodalmat, és örülne egy Burgessnek vagy Orwellnek, esetleg egy Ady összest? - és a mai fiatalság szerintem pont nem ilyen, szóval egy napon belül kirúgnának...:D

Mit olvasnál inkább: csak a kedvenc műfajodba tartozó könyveket vagy inkább minden más műfajt kivéve a kedvencedet?
Ez egy elég...hülye kérdés...kb mintha azt kérdeznék, hogy kivel mennék szívesebben nyaralni: a legjobb barátnőmmel, vagy egy csajjal, akit nem bírok elviselni...Most komolyan...Miért pazarolnék időt valamire, amit nem szeretek valami olyannak a rovására, amit igen? Nagyon finnyás vagyok könyvek terén, a műfajoknak a nagy részét, amit nem szeretek nem bírom elviselni...Tudom elég befásult hozzáállás a könyvekhez, de ki nem állhatom, amikor olyanokat mondanak, hogy "olvasd el hátha megszeretnéd"...NEM...nem azért, mert elzárkózok tőle, hanem mert ha tökéletesen tudom, hogy mit akarok, miért kezdjek valamivel, amit nem akarok? Erős példával jelezve: antialkoholista vagy és zavarnak az iszákos emberek? Jöjj össze ezzel az alkesszal, HÁTHA MEGSZERETED...el fogja rontani az egész életedet, de te érezd már magad rosszul, hogy nem adsz neki esélyt...Én nem érzem magam rosszul ilyesmi miatt, nincs bűntudatom, ha van olyan műfaj, amibe bele se nézek...Kielégítenek a kedveltek, határozott elképzeléseim vannak róla, hogy mit keresek...és...
...valljuk be...az élet túl rövid ahhoz, hogy olyannal töltsük az időt, amit nem szeretünk...ahhoz, hogy olyanokkal töltsük, akik negatív hatással vannak ránk: legyen szó könyvről, vagy emberekről (iskola, család, bármi) NEM kötelességünk eltűrni a negatívat, ha választhatunk pozitívat is...Ez így kicsit túlzónak tűnhet, de én rendesen bele tudok betegedni a könyvekbe...ha pocsék könyvet olvasok utána úgy érzem, hogy egy csomó időt elpazaroltam az életemből amit tölthettem volna értékesebb dolgokkal - vagy azzal, hogy nézek ki az ablakon és a felhők mozgását tanulmányozom, még ez is többet ér egy pocsék könyvnél: lehet találok egy felhőt, ami kiskutyára hasonlít, és bearanyozza a napomat...DE a rosszul megírt, témailag irreleváns, semmit se adó könyvek csak elvesznek: időt...és az idő véges...mostanában nagyon ráálltam arra, hogy az időmet csak igazán (számomra) értékes/fontos dolgokkal és emberekkel osszam meg...legyen szó olyan felszínességekről, mint egy rúzs, vagy konkrét személyekről...
(Egyébként szoktam próbálkozni olyan műfajokkal, amiket nem kedvelek, de általában csak arra jutok, hogy még mindig nem kedvelem őket...pedig mindig úgy állok hozzá, hogy na most hátha megszeretem...nem...sose...persze még mindig van pár dolog, ami érdekel, és ízlésemen kívül esik, és csak műfaj miatt nem fogok lemondani róluk, mert úgy érzem azokból még kaphatok valamit - ha mégse kapok, akkor is jó tapasztalat volt, nem teljes időpocsékolás...)

És végére értem a TAG-nek, vigye mindenki, aki szeretné, ha valaki korábban már megírta, várom továbbra is a linkeket, esetleg hozzászólásban akármilyen véleményt, ellenvetést a két felvetett - könyvektől eltérő - problémával kapcsolatban is! :)
További szép napot! :)

2 megjegyzés:

  1. Az egyik ablakom északi, a másik előtt egy fa van. Kopasz, de fa… próbálj meg sminkelni. :D
    Tudod, így legalább nincs olyan érzésem, hogy olvastam ezt már valahol. Hihihi
    Én hagytam félbe/abba sorozatot és trilógiát azért, mert az első rész nem tetszett, viszont volt olyan is, hogy abba hagyatták velem. Nem adták ki magyarul a folytatásokat, úgyhogy miután nyüszögtem egy sort, elfogadtam a tényeket.
    Szerintem a kortársak között van jó is, és rossz is. A problémát én ott látom, hogy rengeteg kevésbé tehetséges – direkt nem írom, hogy tehetségtelen – nő és férfi író van olyan pozícióban, hogy jobban előtérben van, jobban foglalkoztatott, felkapottabb ezáltal, mint a társai.
    Egyszer egy vagy két éve voltam beteg, és otthon tengődtem, akkor olvastam egymás után könyveket. Utána jó nagy katyvasz lett a fejemben, és jól meg is rótt egy olvasó a blogon, hogy nem lehet így és ennyit olvasni. Mikor kitettem ezt a bejegyzést, akkor jutott még eszembe, hogy azt írtam, a mennyiség a minőség rovására megy. Meg nem is hiszem el, hogy élvezi, és ez nem csak egy „munka”.
    Nem vagyok romantikus irodalom párti. A romantikust most Danielle Steel szintjén értsd, illetve a Romana és hasonló sorozatokra, meg azokra a könyvekre, melyeknek borítóján éppen nagyon szenvedve szereti egymást a pár. Van belőle egy-kettő, ami tetszik, DE sosem lesz a kedvencem, és ha a kedvencem helyet ezeket kellene olvasnom, keresnék egy ciánkapszulát… de falnak mennék a Donald Trump életrajzi könyvtől, és testvérkéitől is.
    Egyet értek a kedvenc műfajos kérdésre adott válaszod második felével nagyon.
    Egyébként, én érdeklődő típus vagyok, és ez idáig egyetlen egy könyvet bántam meg, hogy a kezembe vettem… de vártam valakire, és el kellett ütnöm az időt a Libriben, hát, ameddig vártam, kiolvastam (ifjúsági volt). Úgy vagyok vele, legalább elütöttem az időt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsánat a késői válaszért. :(

      Az is jó...nincs is jobb mint lámpafénynél véletlen narancsra festeni az egész arcod...reggelente mikor hétkor el kell mar indulnom itthonról én is így szoktam...:D

      Amúgy lehet a kevésbé tehetséges tényleg jobb megfogalmazás...szerintem ha egyhuzamban elolvasnád az összes Romanat, magadtól agyvérzést kapnál, nem kéne cián - engem.nagyon tudnak zavarni legalábbis a bugyuta szereplők. Kb úgy szurkolok nekik, mint az emberek nagy része a focistáknak a tv előtt, csak nem kiabalok a könyvvel és nem ugrálok közben...de a ne légy idióta drukk minden karakternél bennem van...:D

      Törlés

Mondd el véleményedet, vagy tedd fel kérdésedet! :)