2016. június 19., vasárnap

The Middle (A semmi közepén ~ Anyám borogass)

Sziasztok! :)

A mai villámbejegyzésben egy sorozatról szeretnék írni, ugyanis az elmúlt egy hetet betegeskedéssel töltöttem - illetve most se vagyok még teljesen jól - ebből adódóan semmi hasznom nem volt, azonkívül, hogy végignéztem hat évadnyi sorozatot...Sajnos úgy érzem, az agyam még kicsit mindig a krumplipüré és a zselatin között mozog, de igyekeztem összeszedni a gondolataimat, és követhetően levezetni őket.

forrás: Google
Mielőtt belekezdenék említenem kell, hogy fogalmam nincs a szinkronizálása hol tart a sorozatnak, ugyanis sok esetben borzasztóan sikerülnek a szinkronok (egy másik sorozat, amiről írni akarok majd remek példa lesz erre), így igazából ha tehetem, meg se próbálom a magyar verziót...Ebből láttam pár részt magyarul is annak idején, és igazából nem érzem reménytelennek a szinkronizált változatot se, egészen nézhető, sőt élvezhető, de én inkább az angol verziót választottam. Még nem fejeztem be a sorozatot: hét évad van (20+ epizód/évad, tehát szeptemberben kezdődik, és tavasszal fejeződik be), és még aktív sorozatként van jelölve, tehát nagy valószínűséggel szeptemberben jön a nyolcadik is.
Illetve apró mellékes, aminek semmi köze a sorozathoz, de nekem jól esett látni: az egyik epizódban mellékszerepelt Dick Van Dyke (egyébként a testvére, Jerry Van Dyke is szerepelt a sorozatban), akit én gyerekkoromból a Halálbiztos Diagnózisból ismertem meg. Kis koromban sok krimit néztem, mama folyton krimiket nézett, ha nálunk volt, mindig együtt néztük a tv-t. Ez három okból említésre méltó, az egyik az, hogy a színész 90 éves (!), és a sorozatban is ennyi idősen játszott, táncolt, és énekelt, ami szerintem mindenképp tiszteletre méltó, és még mindig remek színész. A másik, hogy bár nem hasonlít az arca már a korábban megismertre (az a 20 év is számít), amint besétált a házba, rögtön tudtam, hogy ő az: annyira jellegzetes a mimikája, a mozgása, hogy egyből felismertem. A harmadik: hatalmas pacsit érdemel az, aki a szinkronszínészeket válogatta, ugyanis a színész igazi hangja csak nem egyezik a doki magyar hangjával. És végül nagyon nosztalgikus volt egyáltalán újra látnom bárhol. A másik, amit említenem kell, mert ha nem írom le, akkor kárt okoz bennem: az egyik fő mellékszereplő teljesen úgy néz ki, mint az egyik exem (vagyis arcra, a monitoron keresztül alacsonyabbnak és tömzsibbnek is tűnik). Mivel ez a szereplő egy viszonylag fontos szerelmi vonalat is képviselt a sorozatban, okozott pár kellemetlen percet nekem is. Vagyis...nekem nagyon könnyű elterelni a figyelmemet, bármiről bármi eszembe tud jutni, néha nem tudják nyomon követni, hogy hogy jutottam oda, ahova, és ha ennyire direkt a szemem elé tolják, akkor elkerülhetetlen az ilyen. Szóval megint öregedtem vagy tíz évet.

És most térjünk rá a sorozatra. Úgy általánosságban az amerikai komédia ipar szeret családokat mozgattatni. Viszont éppen ezért majdnem az összes egyforma, vagy nagyon hasonló felépítésű. Lényegében olyan, mintha mind a Rém rendes család (az a legrégebbi azok közül, amit én ismerek) akarna lenni. Apa dolgozik, anya eltartott, két vagy három gyerek van. Ha két gyerek van, akkor van egy lázadó/divatos, és egy stréber/kocka (idővel változik, hogy milyen a párosítás), ha három gyerek van, akkor biztosan valami kis fura lény lesz belőle. A nemek eloszlása változatos, de mindig van fiú ÉS lánygyerek is természetesen, hogy a nemek közti különbségek is szolgáltassanak némi alapanyagot a humorhoz. Ha csak a karakterek lennének sablonosak, azt még csak-csak elfogadnám, ugyanis meg vannak azok a párosítások, amikkel nem lehet mellélőni. Viszont a történetek is általában sablonosak, három-négy évadonként van egy-egy szülinap/évforduló, amit valaki elfelejt, általában a nagyobb ünnepeknek helyet adnak mindenhol (Karácsony, Függetlenség napja, Hálaadás, Halloween, Valentin), viszont alapjáraton a részek nem igazán függnek össze. A szereplők gyakran nem öregednek, csak úgy vannak kortalanul, viszont ez három-négy évadnál tovább nem mehet, ugyanis a gyerekeknek nőnie kell, és nőnek is a sorozat közben, így általában pár évad után hirtelen ugrás van. Ha már nem elég gyerekszerű a gyerek, akkor hirtelen tinivé változtatják a karakterét, és hosszú évadokon keresztül tinédzserként fog küzdeni a szüleivel...

Sok szempontból ez a sorozat is alkalmazkodik a témákhoz, van egy lázadónk, egy stréberünk, és egy fura gyerekünk is; vannak nagy ünnepeink; vannak állandó szomszédaink; vannak testvérharcaink, és tiniharcaink is.
És miben más mégis?
Az anya nem csak dolgozik, de a két szülő több munkát is vállal, hogy eltartsa a családot...Az ilyen sorozatokban általában minden csak úgy VAN, senki nem fektet rá hangsúlyt, hogy honnan van. Persze Al-nek nem mindig volt pénze új cipőre a feleségének, vagy esetleg ételre, de ha belegondolunk, nem is dolgozott túl sokat (vagy lehet pont kihagytam azokat a részeket, amikor éppen el is adott valamit, nem pedig kiutálta a szoptató nőket/kövéreket a boltból). Itt viszont a két szülő "harcol" a megélhetésükért, és ami tönkremegy, nehezükre esik pótolni. Más sorozatokban, ha tönkre megy valami, rögtön meg is szerelik, max elázik a fél ház, és közben elesnek páran a tócsán, miközben próbálják elállítani a falból lövellő vizet, itt viszont akár epizódokon keresztül nem működnek dolgok, sőt van, ami évadokon keresztül rossz. Ezt más sorozatokban azért nem tudják eljátszani, mert teljesen értelmezhető külön minden epizód, itt viszont egymásra épülnek. Persze más helyeken is van egy alapvető történet, ami halad előre komótosan (de nem igazán szokott sehova vezetni). Itt minden vezet valahova, vannak apró "célok", amiket el akarnak érni. Aztán a folyamatosságnál maradva: öregszenek a szereplők (kivéve Bricket, az a színész ugyanúgy néz ki mind a hét évadban, csak a hangja mutált zavaróan úgy a negyedik környékén, de még mindig ugyanúgy néz ki, mint 7 éve)...Minden évben (évadban) van szülinap, házassági évforduló, és minden nagy ünnep; nem azt jelenti, hogy minden évad rendelkezik egy ilyen résszel, mert általában elfelejtik megünnepelni, vagy a gyerekek miatt nem lehet megünnepelni, de a következő évad megfelelő epizódjában említik, hogy tavaly is elfelejtették, vagy, hogy emlékezz, mi volt tavaly, és egy mondatban összefoglalják azt az epizódot. Ezenkívül epizódról epizódra utalnak vissza, pl ha azt mondják, hogy múlt héten, akkor sorozatbeli időszámítás szerinti múlt hétre vonatkozó epizódban megtörtént eseményt hoznak fel, nem úgy, mint azokban a sorozatokban, amikben amire utalnak, az nem a néző szeme előtt játszódott le, hanem egy visszatekintés a karakter "megnemmutatott" múltjára.

Javaslom?
Mindenképp...Pedig én vagyok az, aki rosszul van az ilyen családos vígjáték sorozatoktól (a fentebb említettek miatt - bár általában folyamatosan nézem őket, ugyanis ha egyedül vagyok itthon, a Comedy Central a zaj- és fényforrásom, és az tele van ilyenekkel, ha mást is csinálok közben, mégis csak meg szokott maradni valamennyi belőlük, mert tudok több dologra is figyelni egyszerre). Talán leginkább azért fogott meg ez, és nem a többi, mert ilyen az élet. Vagyis...az ember nem feltétlen vár életszerűséget a sorozatoktól, és tele van hibákkal ez is, de talán ez van a legközelebb a valósághoz (azok közül, amiket én ismerek), és talán ezért kedvelem ezt, mert ez tud valami olyat is adni, amit a többi már lehet nem is akar.

Ti szeretitek ezt a sorozatot? Melyik a kedvenc hasonló témájú (itt: családokról szóló) komédiátok? :D
Kellemes vasárnapot! :)

2 megjegyzés:

  1. Comedy Centralon ezt már ezer éve játsszák, és magyarul megy. Szóval biztos van valahol hozzá magyar felirat,sőt elvileg szinkronosan is fent kéne lennie =)
    Jaj,de szerintem ez egy végtelenségig idegesítő sorozat =( Engem felcsesz akárhányszor belenézek. A nagyfiút már szétvertem volna, a lányt meg kb. kitagadnám. Full retardált kölykök vannak benne, és kb. csak sajnálni tudom a szülőket. Szóval ez nekem nem adott hozzá az életemhez semmit,sőt =(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Magyarul az első pár évaddal találkoztam csak, de utálom a szinkront...vagyis sok sorozatot nem azért nézek angolul, mert nincs lefordítva, hanem mert iszonyatosan elrontják a fordítást...pl a Broad City-nél a mellékszereplők jobban sikerültek, mint a főszereplők...és ez így nálam a nézhetetlen kategória.
      Nekem tetszik, mert a sablonkarakterek ellenére más. A srác meg néha jó arc - a sablon a bunkó, mégis szerethető,bár nekem is voltak pillanatok, amikor nyakonvágtam volna a karaktert...de szerencsére szép kék szeme van a színésznek és nagyon hihetően hozza a szerepet is...nem tudok elvonatkoztatni soha a színészi játéktól. :D
      Amúgy néhol erőltetett, de szerintem a családi-szomszédi osszetartas a legnagyobb 'üzenete'. Nem túl mély sorozat...xD

      Törlés

Mondd el véleményedet, vagy tedd fel kérdésedet! :)