2015. november 17., kedd

Ragyogás (Stanley Kubrick filmje)

Sziasztok! :)

A mai poszt témája a Stephen King Ragyogás (1977) című műve alapján készült azonos című Kubrick film lesz.
A BEJEGYZÉS CSELEKMÉNY LEÍRÁST IS TARTALMAZ!
Illetve őszintén szólva a múltkori esszémre is épül valamire, szóval ha találkoztatok már vele valahol véletlenül, vagy ismerősnek tűnik, akkor az is én voltam...bár nem sok embernek küldtem el, de azért na...
google
Kezdjük az elején...a film keletkezési körülményeinél...Stephen King forgatókönyvét Kubrick visszadobta, mondván, hogy az eredeti író ne írjon forgató könyvet...A színészek kiválasztásánál is voltak nézet eltéréseik...és igazából a film fogadtatása is eléggé vegyes volt...
Ha teljesen őszinte akarok lenni, az én véleményem is eléggé összetett, teljesen vegyes érzésekkel állok hozzá: egyrészt egy vállalhatatlanul pocsék film (Arany-málna díj jelölt is lett a rendező ezért a filmjéért), másrészt a világ legzseniálisabb filmjeinek egyike...Ezt a kettősséget úgy érték el többek között - anélkül, hogy belemennék a film történéseibe - hogy Kubrick minden rendelkezésére álló lehetőséget TÖKÉLETESEN kihasznált mindig...a kamera beállítások nagy mestere, tökéletesen hangsúlyozott velük, és ebben a filmben alkalmazta először az akkoriban még kifejezetten újdonságnak számító Steadicamet (egy kamerastabilizációs rendszer, amely kiszűri a kézi kamerás felvételek során keletkező rázkódásokat sínrendszerek, és különböző állványzatok nélkül), és még a technika feltalálóját (Garrett Brown-t) is segítségül hívta a felhasználásához...na már most...ezeket a felvételeket tökéletesen belesimította a filmbe, nagyon kevés helyen figyelhető meg konkrétan, ugyanis a jelenetek elejét és végét kézi kamerával rögzítették, közévágták a stabilizált részeket, hogy a nézőket ne zavarja a módszer...Másrészt a színészválasztással nem tudok egyet érteni - én se...Van egy olyan változata a filmnek, amihez King írta a forgatókönyvet (1997-ben), de ha azt nem is láttuk, csak a könyvet olvastuk, tudhatjuk, hogy a karakterek egyáltalán nem stimmelnek, de ezen még túl is lehet lépni...viszont...Jack Nicholsont (és rémes szemöldökét xD) Jack-nek választani az egyik legnagyobb hiba volt (Kristen Stewart színésznek nevezése után, khmm): egyszerűen az az alak alapból ŐRÜLTNEK néz ki, még a vak is láthatja, hogy elmebeteget játszik (arról nem beszélve, hogy amikor felvonta a szemöldökét, még "normális" korában, olyan röhögőgörcsöt kaptam, hogy nem bírtam folytatni a filmet...érzékeny vagyok a szemöldökökre, és egyszerűen nem bírtam nem észrevenni...xD).
Magyarországra nem igazán engedték be ezt a filmet, mert Kubrick megtiltotta, hogy szoci országokban forgalmazzák (1980-as a film)...Őszintén szólva...a szinkront nézve ez egyáltalán nem baj...Sok elrontott szinkront láttam már, de itt is nagyon szembetűnő...szóval bár én már többször láttam a filmet, az elemzéshez inkább az eredeti, angol nyelvűt választottam...és ha tehetitek ti is inkább azt a verziót nézzétek meg, sokkal élvezhetőbb úgy a film...

No és akkor...vágjunk bele a filmbe...A kamera beállítások zsenije a világ egyik legbugyutább bevezetőt tette a film elejére...bár maga a kezdő képsor nagyon szép (Jack utazik a hegyen a hotel fele az autójában), a kékes-zöldes alulról beúszó színésznevek és filmcím NEM horrorfilmhez való...sőt én még vígjáték elejére se tennék ilyen idétlenséget...Bár a film egésze tökéletesen játszik mindennel, amit a kor biztosított, ez iszonyatosan el lett rontva...(Többek között John Carpenter és a Halloween - 1978 - a kitűnő példa arra, hogy lett volna normális eleje is a filmnek.)
Ígérem a poszt hátralévő részében a technikai megoldásokat nem fogom kritizálni, de egyszerűen ez annyira elképesztően béna volt, hogy muszáj megemlítenem...Oké, Kubrick profi, Ő megteheti...de nekem azért szemet szúrt...

A film legalapvetőbb hibája, hogy nagyon el akar szakadni a könyvtől (ez önmagában nem probléma), és mégis utal rá...Egy mondat maradt meg az egész magyar szinkronos verzióból "Emlékezz, mint mondott Mr. Hallorann!" (mondta "Tony", akire mindjárt kitérek a kis Danny-nek)...MIT?! Az egész rohadt filmben egy szót se mondott arról az ajtóról (aminek egyébként különböző okokból erre a filmre megváltozott a száma)! SEMMIT!!! A könyvben, és a másik filmben valóban figyelmeztette a kisfiút a szakács, hogy ne menjen a 217-es (itt 237-es) szobába...
Aztán folytatva Tony-val...EBBEN a filmben Tony Danny ujja volt...így nem úgy nézett ki, mint egy "szellem", aki figyelmezteti a fiút, hanem mint egy képzeletbeli barát...míg az eredeti történetben fontos szerepe volt, és teljesen "létező", csak mások számára nem látható személy volt, itt mindössze egy ujj...Szóval Danny csaknem az egész filmben az ujjával beszélgetett, és ő volt az ujjának a hangja, szóval lényegében magában beszélgetett...Ezzel szerintem szörnyen lekicsinyítették Tony szerepét, főleg, hogy idővel értelmezhetetlenné válik, majd meg is szűnik létezni...egyszerűen eltűnik...
Következő probléma: Jack alkohol problémái...ebben a filmben nincsen semmiféle előzménye a dolognak, egyszer mondja a film elején, hogy nem fog inni, mert ivott, viszont mivel nem tudhatjuk csak ezen film alapján az előtörténeteket, teljesen értelmezhetetlenné válik az a jelenet, amikor ül a bárban, mégis iszik (miért baj az, hogy iszik?), és közli a pultossal, hogy csak egyszer emelt kezet Danny-re, azóta félti tőle az anyja (mikor?)...ez nem a görög színház, hogy egy színész leül elénk és elmeséli, hogy mi történt, a film vizualitása igen is megengedi, hogy képekkel meséljék el a történetet...
Az írás szerepének eltüntetése...A film elején mondja Jack, hogy írni fog...és valóban: EGYSZER látjuk, hogy ír, és amikor Wendy odamegy, akkor idegesen elküldi...Fokozatosság? Ugyan már...Aztán Wendy a lapokat nézegetve ugye látja az "All work and no play makes Jack a dull boy" feliratot rengetegszer, különböző módokon leírva...Ami egyrészt fantasztikusan rávezet, hogy Jack megőrült...másrészt...mikor írta ennyiszer? NEM dolgozott ennyit a film alatt...nem csinált semmit a film alatt...Szerintem egynél többször kellett volna legalább apró képekként jelezni, hogy ő nagyon sokat ír, és kezd beleőrülni...(jó nyilván nem csak az írásba őrült bele, de fontos mozzanata volt ez is a cselekménynek)
Természetesen ennél jóval több helyen volt a történet értelmezhetetlen, egyáltalán nem épült magára, és hiába a szép kivitelezés, egyszerűen követhetetlen volt az egész dolog...Az őrület fokozatos kibontakozása kb úgy nézett ki, hogy elénk tettek egy félőrültet, és elvárták, hogy ne vegyük észre, hogy meg fog őrülni, nem igazán van jellemfejlődés, és a karakterek elég kidolgozatlannak tűnnek...
Arról nem is beszélve, hogy Danny "rohamaira" nem kapunk magyarázatot...illetve egyszer van tán rohama, vagy kétszer a film alatt, és már a legelsőt is úgy reagálják le, hogy már MEGINT rohama van (szintén ókori görög színház effektus)...

És ezekkel a hibákkal szemben ott van a fantasztikus színészi játék, ami teljesen valóssá teszi a történetet (szinte elhiszed, hogy ez a valóság, pedig én mindig nagyon kritikus szemmel nézem az ilyesmit - mondjuk Wendy néha alul néha pedig túljátszotta magát, de az belefért) és a szörnyen egyedi megoldások...Például az egyik kedvenc részem az, amikor Jack nézi a labirintus makettjét, és ahogy ráközelítünk, a "valódi" labirintusban kötünk ki, ahol Wendy és Danny sétálgatnak, de a liftből kiömlő "vér" is nagyon hangulatos, illetve maga a bál - Jack ivási szokásaitól eltekintve...A névváltoztatások, hogy érzékeltessék a nézőkkel a történetet szintén nagyon ötletes volt...A "happy end" pedig fantasztikus filmes megoldás, ennek a filmnek pont egy ilyen megoldás kellett...ez így volt kerek...és ha már befejezéseknél járunk...Az, hogy a korábban mutatott képre (lehet csak véletlenül mutatták meg nekünk, erre a filmre kimondottan jellemző, hogy "elfelejti" megmutatni azokat a dolgokat, amikre épülnek a későbbi jelenetek) rákerült Jack a halála után...bámulatos...Eggyé vált a hotellel...

Összességében...önálló horrorfilmként imádni való, és olyan fantasztikus megoldások vannak benne, hogy nem tudom nem szeretni...bár a történet eléggé szétesett, de ha nem nézzük, hogy milyen atmoszférát sikerült megsemmisítenie Kubricknak (azért valljuk be, King az atmoszféra mester, és...azt is, hogy ennek a filmnek nem igazán volt hangulata, illetve nagyon mesterkélt hangulata volt), akkor nagyon is jó '80-as film...ez az elméletem mondjuk ott vérzett el, hogyha nem ismerjük a könyvet, akkor nem tudjuk értelmezni a filmet, de ha ismerjük a könyvet, és csak a filmet nézzük ("önmagában"), akkor se tudjuk értelmezni a filmet, szóval, ez igazából nem is számít...ebből következik, hogy történet és atmoszféra szempontjából nem tudom szeretni...jó, biztosan én vagyok a nagyon kötekedős, de ez az egyik kedvenc filmem (igen, minden hibájával együtt nagy kedvencem lett, valamit mégis tud), Kubrick az egyik kedvenc rendezőm (nagyon kreatív megoldásai vannak), és az egyik kedvenc írómtól származó egyik kedvenc könyvemet herélte ki valamilyen szinten a film, szóval nem tudok, és nem is akarok pozitívabban hozzáállni és szemet hunyni a hiányosságai felett...
Ez a film egyesíti, és egyensúlyban tartja Kubrick zsenijét és "arany-málnáját", nagyon élvezhető, ugyanakkor tökéletes kritika-alapanyag...

Ajánlom?
Mindenképpen...egyrészt igazi klasszikus, és illik ismerni (szerintem)...Másrészt nagyon hálás, ha elemzésekről van szó...mind technika, mind történet szempontjából nagyon könnyen boncolható darab (bár én igyekeztem visszafogni magamat, nagyjából az egyötödét írtam le annak, amit írni akartam eredetileg róla), és igazán egyszerű hasonlítgatni is...akár a könyvhöz, akár a másik filmhez, akár Kubrick többi filmjéhez szeretnénk hasonlítani, nem lesz vele gondunk...Minden szépen kirajzolódik benne (még csak meg se kell erőltetnünk magunkat, hogy észrevegyük őket...annyira látványosak, hogy akinek nem tűnik fel, az valszeg átaludta a filmet)...a tökéletes megoldásoktól kezdve, a hatalmas "szemkiszúrós" hiányosságokon keresztül egészen az iszonyatosan elcseszett megoldásokig...
Plusz...ez az a film, ami nem csak a kritikusait osztotta meg, de engem is teljes mértékben szétkapott...

Ti láttátok a filmet? Nektek hogy tetszett? :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Mondd el véleményedet, vagy tedd fel kérdésedet! :)